неделя, 13 декември 2009 г.

Sidux Momos ...или стабилизиран Debian Sid на една малка машинка.



Лошо време, много работа, не по-малко мързел и ето, че не съм писал в блога си вече повече от две седмици. Пропуснах ревютата на Fedora 12, OpenSUSE 11.2, Sidux Momos, KDE 4.3.4 и много други значими неща...
Преди няколко седмици жена ми се сдоби с нетбук HP 2140 от М-тел. Да, представяте ли, си платили сме и имаме легален "продукт" на Майкрософт, който няма да влезе в употреба (именно MS Windows XP). За съжаление в България клиентите нямат право на избор какво да ползват и въпросната ОС върви с машината. Прибира се радостна жената вкъщи и си пуска машинката (тя е от щастливите хора, които MS Windows никога не са ползвали). И почва едно зареждане... След 2-3 минути операционната система стартира напълно и започва едно лутане в дебрите на комерсиалния софтуер. Аз си мълча и леко се подсмихвам, знаейки какъв ще е резултата. Тук ще направя едно малко отклонение. Хората, свикнали с Линукс са капризни - те искат пълен набор инструменти, програми и драйвери още с инсталирането на операционната система, командите да се изпълняват на мига, програмите да работят бързо и ефективно. След 2 часа борба с отрочето на Майкрософт, ми каза - "Махай го това НЕЩО от компютъра ми. Искам си Debian-a. В краен случай - Kubuntu."
Оказа се обаче, че последната стабилна версия на Debian не се сработва добре с аудиото на този модел, Kubuntu-то пък беше прекалено шарено и бавно. Вариантът остана един - Debian Sid. Този нестабилен клон, на най-голямата Линукс дистрибуция до момента, не се предлага за директна инсталация. Има два начина за инсталирането му - пълен ъпгрейд от стабилната версия или немското чудо Sidux. Избрахме втория. В резултат след точно 10 минути на малката машинка имаше напълно инсталиран и функционален Sidux Momos. Настройката и компилацията на комерсиалните Wi-Fi драйвери е детска игра:
  1. Добавяте в sources. list non-free и conrib хранилищата
  2. #apt-get update
  3. #apt-get install module-assistant wireless-tools
  4. #m-a update
  5. #m-a prepare
  6. # m-a auto-install broadcom-sta
  7. #modprobe wl
  8. #echo "wl" >> /etc/modules
 Vodafone Mobile Connect модемът се оказа по-труден проблем. Обаче не нерешим:
  1. Свободните драйвери се теглят от тук.
  2. Инсталират се с:
  3. #dpkg - i /bla/bla/bla/ozerocdoff_0.4_i386.deb
  4. #dpkg - i /bla/bla/bla/usb-modeswitch_0.9.7_i386.deb
  5. #dpkg - i /bla/bla/bla/vodafone-mobile-connect_svn20090615_all.deb
  6. #apt-get -f install
Това беше. Не е трудно, нали?
Сега машинката се стартира за невероятните 23 секунди и се изключва за 3 секунди, има пълен набор софтуер. Издържа по 3,5 часа с едно зареждане. А и не на последно място софтуерът е на роден български език за разлика от легалния MS Windows XP, идващ с лаптопа.

9 коментара:

  1. Честито ! Много се двоумях до последно дали да предпочета машинка с Atom N280 (въпреки че не съм фен на HP-Compaq, и щях да предпочета някое от решението на ASUS). Половинката ти определено ще е доволна от 2140 - много готин дизайн имат и много удобна клавиатура !
    И все пак... хардуерно-ускорено просвирване на видео за 2.5W и работа на батерия 9 часа (истина е) ме поблазниха... за жалост засега в Linux това е предмет на "светлото социалистическо бъдеще" ...

    ОтговорИзтриване
  2. Дааа, Atom N280 наистина е по-доброто решение. Обаче в нашият случай силно надделя цената.:))) Излиза 480 лв с оскъпяването, а пък мобилен интернет така или иначе щяхме да купуваме. Клавиатурата наистина е удобна. Екран, обаче, под 14 инча на мен ми е малък. Като цяло в тази история ме учуди невероятната хардуерна съвместимост с Линукс. От М-тел ни уверяваха че освен под боза под друго няма да тръгне интернета пък и цялата машинка. Ние обаче сме инати....

    ОтговорИзтриване
  3. Ха-ха-ха... в MTel са много информирани, както обикновено. BTW в Мултирама преди време се намираше същия модел с преинсталиран SLED 10 (това беше преди месеци), но тогава цената му прехвърляше 900 лв. ... Защо си толкова предубеден към "малките" екрани ? Аз доста време изкарах с 8,9", в момента съм на 11,6" - при това резолюцията му (1366х768) е доста по-голяма от тази на големия ми лаптоп... При мен доста добре върви Fedora 11... но въпреки това е далеч от това, което бих искал да бъде...

    ОтговорИзтриване
  4. Не съм предубеден. Малките екрани изикват малко диопрти, моите обаче са много...

    ОтговорИзтриване
  5. Opensuse незнам защо но не ми бачка мишката.

    ОтговорИзтриване
  6. Как така не бачка? Каква е мишката, каква е версията на на ядрото? Пробва ли с друга, по-обикновенна мишка? Ако е на USB - какъв е изхода на lsusb?

    ОтговорИзтриване
  7. Не е usb.
    Клавиатурата е на usb.

    ОтговорИзтриване
  8. Е, хайде дай повече инфо за системата и хардуера ако искаш да помогна. :)

    ОтговорИзтриване
  9. ще напиша нещо на друга тема- Мисля, че Обама не е негър (дори по новини, снимки и прочие- кожата му изглежда на моменти матова бяла- а не тъмна), а майка му е бяла (щом той е станал президент на САЩ- може майка му да е еврейка), а мъжа, който му се води баща (аз не знам дали той наистина му е баща) наистина е негър. Но и самия Обама може за пари да е защитавал исляма понякога и прочие и прочие

    ОтговорИзтриване